With the expiration of the 2020-2024 UNL-NFU-UKB-NWO-Elsevier agreement, also the Open Science pilot program will end. 

We thank all the participating institutions, the members of the steering group and executive board, and the pilot participants for their ongoing commitment that made this unique collaboration a success. In total 8 pilots ran with nearly 60 participating institutions. For an evaluation of the pilots please see: hier

Please be advised that the pilots will be discontinued by end of December 2024 unless otherwise communicated with the participating institutions

If you would like to discuss the continuation of EquipmentMonitor, Author Disambiguation Service, and/or the (successor of) DataMonitor, please contact: Dino Venturino at d.venturino@elsevier.com.  

Discussions about the continuation of RareDiseaseMonitor (for the NFU members) are ongoing.   

More information about the new 2025-2027 Agreement will be added to the Elsevier  Open Access agreements page in due course.  

The epdos.nl website will continue to be accessible through the first half of 2025.

PILOT

Team Science – author contributor data (CRediT)

Status: Pilot in uitvoering

 

Deelnemende Instellingen

Vrije Universiteit, Amsterdam UMC, Universiteit Groningen, Universiteit Maastricht, TU Eindhoven

 

De pilot in context

De carriere van wetenschappers is steeds vaker divers en waar onderzoekers vaak verantwoordelijk waren voor het gehele onderzoek (en daar dan de credits voor kregen) vereist de groeiende complexiteit van onderzoeksprogrammas nieuwe rollen met specifieke skills.

  • Een van de Open Science doelstellingen is het her-definieren van Erkennen en Waarderen van alle actoren in het academisch bedrijf, en het stimuleren van team science. Dit vereist ook het vaststellen van bijdragen van alle “contributors” aan publikaties en wel op een consistente manier.
  • Een NISO standard klassificatie (CRediT) is ontwikkeld die 14 specifieke “contributor” rollen beschrijft. Academische Uitgevers implementeren deze klassificatie in het publikatie process, en leggen de specifieke rollen van de auteurs van de geaccepteerde publikaties vast.

 

Het doel van de pilot is om vast te stellen:
  • of en hoe contributor data (CRediT) gebruikt kan worden voor de verschillende use cases die er bestaan rond team science
  • in hoeverre publikaties van nederlandse auteurs (in Elsevier tijdschriften) in voldoende mate de CRediT data bevatten
  • welke dataset nodig is om research intelligence team in universiteiten in staat te stellen inzichten te verschaffen rond team science op basis van contributor data.

 

De pilot beoogt hetvolgende op te leveren:
  • Een “white paper” waarin wordt beschreven of en hoe contributor data gebruikt kan worden en welke specifieke tekortkomingen geidentificeerd zijn.
  • Een analyse van contributor data in publikaties van aan nederlandse instellingen geaffilieerde auteurs in tijdschriften van Elsevier. Daarbij wordt specifiek gekeken in hoeverre CRediT data in voldoende mate wordt vastgelegd. Elsevier zal tevens specifieke dataserts per deelnemende instelling beschikbaar maken voor verdere analyse door de instellingen.
  • Een evaluatie van de pilot en aanbevelingen voor een eventuele opvolging van deze pilot

 

Relevante Links

 

Annex: use cases:
  • Individual level & new career paths: on the individual level researchers can show, over time, their development as a professional researcher. This could also enable new career paths, for example for researchers primarily involved in a software application to the published research. The data can also be used to create narratives for review processes and in CVs.
  • Department level: on a department or group level, PI’s or department heads will be able to plot their team members according to their most prominent role(s) and analyze the gap between the desired and current team members. They could also do this on a larger scale in a strategic personnel planning process.
  • At department and institution level, CRediT data might be used to determine the key relevant publications for institutional strategic planning and review purposes.
  • Faculty level: for faculties it will be possible to form a strategic policy on local support. If certain roles are overrepresented or if certain tasks which could be centrally organized are lacking in the faculty analyses, these data could be used to make a business case to set up support tasks at a faculty level rather than per research group.
  • Collaborative efforts: there will be a possibility for researchers or project leaders to analyze the distribution of roles across the niche of their research topic. And look for new collaborations if a team lacks a certain role. This will be possible within an institute but also outside of the institute and thereby foster new collaborations.

Copyright © The Partners 2022, under a creative commons license

nl_NLDutch